Έφτασε με αεροπλάνο στο Νότιο Πόλο και επέστρεψε με… παγοθραυστικό. Το θερμόμετρο της πιο ζεστής ημέρας κατά της διάρκεια της 14μηνης συνολικά παραμονής του στο Νότιο Πόλο, έφτασε στους -14 βαθμούς και της πιο ψυχρής τους -80 βαθμούς Κελσίου, ενώ επί τρείς μήνες ήταν συνεχώς νύχτα. Αυτά είναι κάποια ενδεικτικά στοιχεία από την περιπέτεια ενός Λαρισαίου γιατρού, του Αδριανού Γολέμη, ο οποίος βρέθηκε στην καρδιά του Νότιου Πόλου στον Ιταλογαλλικό σταθμό Concordia, στο πλαίσιο ερευνητικού προγράμματος της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος (European Space Agency – ESA).
Το παγοθραυστικό με το οποίο επέστρεψε από το Νότιο Πόλο ο Λαρισαίος γιατρός
Το παγοθραυστικό με το οποίο επέστρεψε από το Νότιο Πόλο ο Λαρισαίος γιατρός

Ο Αδριανός Γολέμης, μίλησε για την μοναδική αυτή εμπειρία στην ΕΡΤ Λάρισας και αναφέρθηκε και στα επιστημονικά αποτελέσματα της ιδιότυπης παγωμένης… «Οδύσσειας» του, στην Ανταρκτική. Όπως είπε ο ίδιος, κάποια αποτελέσματα από τις αναλύσεις αίματος που πραγματοποίησε κατά τη διάρκεια της πολύμηνης παραμονής του, μόλις τώρα αποκωδικοποιούνται (ο ίδιος επέστρεψε τον Ιανουάριο του 2015 από την αποστολή στην Ελλάδα). Αυτό γίνεται γιατί η μεταφορά των δειγμάτων έπρεπε να γίνει κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες, ενώ τα μέσα μεταφοράς προσεγγίζουν συγκεκριμένη εποχή και όχι σε περιόδους όπου η θερμοκρασία είναι ορισμένες δεκάδες βαθμούς υπό το μηδέν, αφού παγώνουν τα καύσιμα.

Ο διεθνής σταθμός Concordia, βρίσκεται, όπως είπε ο κ. Γολέμης, στην «καρδιά» της Ανταρκτικής, στο υψίπεδο της Κίρκης, σε υψόμετρο 3.500 μέτρων.
Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, το ανθρώπινο σώμα σε ακραίες συνθήκες ψύχους που φτάνουν μέχρι και τους 90 βαθμούς κάτω από το μηδέν, σε συνδυασμό με το υψόμετρο, όπου το οξυγόνο είναι πιο αραιό δοκιμάζεται σε όλα τα επίπεδα.
Από τις μετρήσεις που έκανε ο κ. Γολέμης, υπολόγισε ότι κατά τη διάρκεια του βραδινού ύπνου σε μια ημέρα στη συγκεκριμένη περιοχή, ο ανθρώπινος οργανισμός, πραγματοποιεί περίπου 100 στιγμιαίες αφυπνίσεις.

Ο Διεθνής Σταθμός Concordia στην Ανταρκτική
Ο Διεθνής Σταθμός Concordia στην Ανταρκτική

Επίσης από τις αναλύσεις που έγιναν στα δείγματα αίματος που έλαβε, τα οποία αναλύονται την παρούσα περίοδο, υπολόγισε ότι ο ανθρώπινος οργανισμός χρειάζεται περίπου 30% περισσότερες θερμίδες απ’ ότι σε κανονικές συνθήκες. «Αυτό βέβαια δεν έχει να κάνει μόνο με τις ανάγκες του οργανισμού αυτές καθ’ αυτές, αλλά και με την ψυχολογία του ατόμου που διαβιεί στις συγκεκριμένες συνθήκες», διευκρίνισε ο Λαρισαίος γιατρός και προσθέτει: «Η χορήγηση βιταμίνης D στον οργανισμό για παράδειγμα σε μια περιοχή, όπου έχει συνεχώς νύχτα επί τρεις μήνες, αποτελεί ένα χρήσιμο συμπέρασμα για τις απαιτούμενες ποσότητες που χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός».
Για να βγεις από τον σταθμό θα πρέπει να προετοιμαστείς για 20 λεπτά περίπου, φορώντας τον κατάλληλο εξοπλισμό, ώστε να μην είναι εκτεθειμένο στις ακραίες θερμοκρασίες ούτε ένα εκατοστό από το δέρμα του σώματός σου, εξηγεί ο Αδριανός Γολέμης, γιατί μπορεί να υποστείς εγκαύματα από το ψύχος. Τον χειμώνα, προσθέτει, δεν μπορούσες να απομακρυνθείς περισσότερο από 1.000 μέτρα από τον σταθμό.
Στις συνθήκες αυτές, δεν δοκιμάζονται βέβαια, μόνο οι σωματικές αντοχές, αλλά και οι ψυχικές, αφού η μοναξιά και η απομόνωση σε ένα περιβάλλον πολύ έξω από τα… συνηθισμένα, προσιδιάζει τις συνθήκες στο διάστημα.
Ο Λαρισαίος γιατρός, υπογράμμισε ότι η επένδυση στην έρευνα έχει προστιθέμενη αξία.

Από τις μετρήσεις που έκανε ο κ. Γολέμης διαπιστώνοντας ότι σε ακραίες συνθήκες ο ανθρώπινος οργανισμός σε μια νύχτα έχει 100 στιγμιαίες αφυπνίσεις
Από τις μετρήσεις που έκανε ο κ. Γολέμης διαπιστώνοντας ότι σε ακραίες συνθήκες ο ανθρώπινος οργανισμός σε μια νύχτα έχει 100 στιγμιαίες αφυπνίσεις

Ο ίδιος επιδιώκει να παραμένει συνδεδεμένος με τον χώρο που ασχολείται με το διάστημα. Άλλωστε, εκτός από την Ιατρική στο Αριστοτέλειο που σπούδασε έχει πάρει master από το International Space University του Στρασβούργου, εκπονώντας εργασία για τη διαδικασία επιλογής των αστροναυτών. Και όπως προσθέτει, στην Ελλάδα λειτουργεί ένα Space Industry Cluster στην Αθήνα και την Πάτρα. 
Ο Αδριανός Γολέμης με τον Έλληνα προκάτοχό του στον σταθμό Concordia, Βαγγέλη Καϊμακάμη
πηγή